arrow

교수진

전임교수

신혜린  B

신혜린

  • 직위부교수
  • 관심 분야Artificial Intelligence Ethics and Art, Science Fiction, Racial Discourse, Media Theory
  • 전화번호02-3290-2257
  • 연구실미디어관 402호
  • 이메일helenshin@korea.ac.kr
  • 홈페이지 open_in_new

프로필

신혜린은 현대 미국/한국/일본 문화, 미디어, 그리고 비평이론을 전공했으며, 최근에는 디지털미디어, 현전의 기술, 인종/민족 담론과 타자의 존재론을 중심으로 사이언스 픽션 장르와  인공지능의 윤리를 연구하고 있다. 테크노 오리엔탈리즘, 아포칼립스 장르의 정동적 미학, 사이버 팬덤과 트롤링, 디지털 시네마에서의 대안적 시간성; 포스트휴먼 정치성과 종교 담론 등에 대한 논문을 집필했으며, “현전의 기술 (사이버 문화 시대의 존재론)”에 이어 “소외의 기술 (아시안 아메리칸 사이언스 픽션)”, 그리고 “차별의 기술 (21세기 한국 영화)”에 이르는 일련의 저서를 집필 중이다.

Haerin Shin works across contemporary American/Asian American/Korean/Japanese culture and media and critical theory. Her research focuses on telepresence technology, digital/visual media aesthetics, and the ontology of alterity concerning race and ethnicity, with an emphasis on science fiction and algorithmic justice in the domain of artificial intelligence. Past and forthcoming publications include essays on techno-Orientalism; the affective contours of apocalyptic and disaster fiction and film; cyber fandom and trolling; alternative temporalities in digital film techniques; posthuman race politics and spirituality, etc. Wrapping up her first book Technology of Presence: Being and Reality in the Age of Cyberculture, and Shin is beginning to work on her next projects, Technology of Alienation (Asian and Asian American science fiction) and Technology of Differentiation (21C Korean cinema). 
더보기 ↓

연구 분야

포스트휴먼 이론과 문화론적 접근을 바탕으로 영화, 텔레비전, 비디오게임, 만화 등 한미일의 뉴 (디지털)미디어와 문학, 그리고 매체철학이 주된 연구 분야이다. 과학소설 (science fiction) 내러티브를 중심으로 소외담론 (인종, 민족, 젠더 등)을 연구하며, 최근에는 문화현상으로서의 인공지능의 재현과 의미를 중점적으로 다루고 있다. 

Haerin Shin’s field of research new (digital) media, literature, and media theory across cinema, television, videogames, and graphic narratives. Her work explores discursive mechanisms of alienation (race, ethnicity, gender) in science fiction narratives, and more recently, the ethics of artificial intelligence in the domain of representation.  
더보기 ↓

대표 논문 및 저서

1. Shin, H. (2018). Unlocking the mindware: The responsibility of building a solipsistic universe in Murakami Haruki’s hard-boiled wonderland and the end of the world. Psitions Asia Critique, 26(4), 749-780.

2. Shin, H. (2016). Can nonhuman substrates dream of nirvana? Recuperating subjectivity through posthuman spirituality in “Readymade bodhisattva”.  Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures, 70(3), 153-162. 

3. Shin, H. (2015). Beyond Representation and Simulation: Surviving the Age of Mediation and Its Failure in Kim Young-ha’s Quiz Show. Journal of Korean Studies, 20(2), 261-289.

4. Shin, H. (2021). 10 affect in the end of days: South korean science fiction cinema, doomsday book, and affective estrangement. In future yet to come. University of Hawaii Press, 225-244.

5. Lavender III, I. (2017). Engineering the techno-orient: The hyperrealization of post-racial politics in cloud atlas. In dis-orienting planets: Racial representations of asia in science fiction. University Press of Mississippi.

6. The Space between 1s and 0s: Intentional Patiency in Computational Creativity (Science Fiction Studies 2023)

7. The Shape of Transplantation as Interface: The Craft of Alienation and Reconciliation in Vietnamerica’s Journey toward Diasporic Identity (Kritika Kultura 2023)

8. Can the Chinese Room Speak? Language and Racialized Posthuman Agency in Ex Machina (Literature and Film 2023)
더보기 ↓