일반대학원 2022학년도 2학기 수강신청 안내

 

수강신청 기간 안내

구분

일시

비고

수강신청 정규기간

817() 13:00 ~ 819() 12:00

시작 시간 유의

수강신청 정정기간

97() 10:00 ~ 98() 17:00

 

 

수강신청 방법

수강신청 전용 URL(https://sugang.korea.ac.kr/graduate) 접속

portal 아이디가 아닌 학번으로 로그인

* 신입생의 경우, 초기 비밀번호는 주민등록번호 뒷자리로 설정되어있음

 

연구지도 수강신청 유의사항

연구지도 학점은 매학기 2학점씩 반드시 이수하여야 함

연구지도 학점은 매학기 자동 수강신청되나 본인 지도교수 분반이 맞는지 확인 필요

공동지도교수 제도를 시행하는 한국과학기술연구원(KIST) ··산협동과정, 바이오마이크로시스템기술협동과정, 과학기술학협동과정(2학기차부터) 학생은 연구지도I(DKK510), 연구지도II(DKK520)을 모두 수강하여야 함

수료연구지도(DKK600)은 본인이 직접 수강신청하여야 함

수료연구지도(DKK600-00) 수강신청 후 수강 정정 기간 이후 지도교수 분반 배정

재학 상태가 수료인 상태에서 수료연구지도 수강신청할 경우 삭제처리 되오니 수료연구등록 후 수강신청해야 함

 

수강신청 확인

수강신청 후, 수강 신청한 과목을 반드시 확인하고, 정정 사항이 있을 경우 기간 내에 정정해야함

수강신청 확인 : PORTAL 수업 수강신청내역조회

신입생 포탈사용은 91부터 가능

학수번호를 잘못 입력하거나 수강신청하지 않은 과목은 어떠한 경우라도 성적 인정 불가

 

지도교수지정과목 수강신청

지도교수지정과목은 대학원 수강정정기간(지도교수지정과목 신청 후)에 대학원 수강신청시스템을 통해 신청

수강신청 방법 : 수강신청 - 학수번호 입력하여 신청 - 학수번호 및 분반 입력 신청

지도교수지정과목은 수료 학점과 평균평점에 포함되지 않음

수강 철회, 재수강 및 중복수강 불가

수강신청·정정기간 이후에는 변경 및 철회가 불가하므로, 정해진 정정기간 내에 반드시 확인하여야함 (Drop 제도 없음)

동일 혹은 유사한 교과목*2회 이상 수강할 수 없음(재수강 제도 없음)

다만, 과락(F학점)의 경우, 해당 교과목을 미이수한 것이므로 처리되므로 동일 교과목 수강이 가능함

석사과정에서 이수한 교과목을 박사과정에서 다시 이수하는 경우도 불가함

불가피하게 중복 수강하는 경우에도 수료 학점으로 인정되지 않음

* 동일 혹은 유사 교과목

(1) 유사 교과목으로 지정된 경우

(2) 학수번호가 동일한 경우

(3) 교과목명이 동일한 경우

 

수강 신청시 유의사항

수강신청은 반드시 본인이 해야 함

복학예정자도 수강신청 기간 중에 수강신청 해야함. 또한 반드시 복학신청 절차를 거쳐야 수강신청이 인정됨

매학기 연구지도를 제외한 교과학점은 13학점까지 수강신청 가능(지도교수지정과목 포함 16학점)

수업시간 및 강의 장소는 사정에 의해 변경될 수 있음

수강신청 관련 문의사항 : 소속대학행정실

시스템 관련 문의사항 : 정보전산처(02-3290-4176)

 

국내학점교류

국내학점교류 수강신청 : 포탈 및 대학원 홈페이지에 게시된 국내학점교류 공지사항참고

수강 대상 : 일반대학원 재학생 (신입생은 학번생성 이후 가능)

학점교류 가능대학 : 16개교 (공지사항 참고)

교류대학원 시간표는 교류대학의 홈페이지를 참고

(교류대학원 수학신청 안내는 포탈 및 대학원홈페이지 공지사항에 별도 공지)

대학원학칙 일반대학원 시행세칙 제9장 제1(국내대학 교환학생) 참조

 

교내학점교류

학점교류 가능 대학원 : 교내 전문대학원 (특수대학원은 수강불가)

수강신청 가능 학점 : 한 학기당 6학점 (, 학점인정 범위 내에서만 수강 가능)

*학과별로 인정 여부 차이가 있을 수 있으므로 반드시 소속 대학 행정실에 확인할 것

수강신청 방법

수강신청 전 교내 전문대학원 학점교류 신청서를 작성하여 소속 대학에 제출

제출 후 수강신청 사이트에서 해당 교과목 직접 수강 신청

학점인정 : 전공과목으로 인정되며 총 인정학점은 수료에 필요한 최저학점의 1/2까지 인정

(, 총 인정학점은 학칙에 기재된 학점인정을 모두 포함하여 수료에 필요한 최저 학점의 1/2을 초과할 수 없음)

 

외국인 대상 한국어 교과목 개설 운영

수강 대상 : 외국인 대학원 신입생 및 재학생을 대상으로 개설

수강신청방법

수강신청기간 또는 정정기간에 희망자에 한하여 개인별 수강신청하며, 전공학점으로는 인정되지 않음

분반이 변경된 경우 수강 정정 기간에 수강정정

문의 : 교양교육원 02-3290-1086, 1597 kuige@korea.ac.kr

학점(시간) : 학부의 한국어 강좌와 동일하게 3학점 6시간으로 개설

졸업자격 외국어시험(한국어) 면제 인정 불가

졸업이수학점에 미포함

세종캠퍼스 개설과목 및 분반수 (세종교양교육원 별도 운영 *문의: 044-860-1901)

 

KUPID : http://portal.korea.ac.kr - Single ID 신청

대학원 모든 공지 안내 : http://graduate.korea.ac.kr


 

Graduate School Course Registration Guideline for Fall 2022

 

The Period of Registration and Add/drop

구분

일시

비고

Course Registration Period

Aug 17. 2022 (Wed) 13:00 ~ Aug 19. 2022 (Fri) 12:00

 

Add/drop Period

Sep 7, 2022 (Wed) 10:00 ~ Sep 8, 2022 (Thu) 17:00

 

 

Registration Method

Access to the URL for course registration (https://sugang.korea.ac.kr/graduate)

Instead of using Portal ID, log in with your student number

* If you are a new student, your initial password is the last digits of your alien

registration card.

 

Guidelines for registering for Guidance of Research

Every semester, you must apply Guidance of Research (DKK500, DKK510, DKK520)

Guidance of Research is automatically applied for every semester, but it is necessary to check if the division of your Faculty advisor is correct

Students who are in KIST Academy Research Industry Collaboration Program, Program in Biomicrosystem Engineering and Science and Technology Studies(who are on their 2nd semester and above) : Apply for 2 Subjects(DKK510,DKK520) (1 credit for each course)

You have to register for the Complete Research Guide(DKK600) in person

If you apply for the Complete Research Guide(DKK600-00) first, you will be assigned a division of academic advisor after the course add/drop period

If you apply for a “Complete Research Guide” while your student status is “degree candidate”, it will be deleted, so you must register for “Complete Research Guide” after enrollment

 

The Confirmation of Course Register

After registering for your courses, you must check to see if the courses have been added correctly. If you wish to make any changes, you need to make the changes during the add/drop period.

Checking for the Course Registration : Portal Course Course Registration

New students will be able to use the Portal after September 1st, 2022

You must double check the academic number of your courses to see if you have the correct number ( If you have inputted an incorrect academic number, your credit will not be acknowledged )

 

Registering for advisor designated course

To apply for the advisor designated course, you can apply during the add/drop period through Graduate Registering System

How to apply : Course Registration Register by course number Enter Course code and Section Add

Advisor designated courses will not be counted as major course credits and will be marked separately

 

Unable to drop and retake the courses / Unable to take same or similar couses

Course change or withdrawal is not possible after the course registration and add/drop period, so it must be checked within the period

The credits acquired from a same and similar course* will not be counted

However, if you have failed the course before, you can retake the course since the failed course was not given credit

Courses that are taken during your master program will not be counted towards your doctoral program

Duplication of course credits are not counted

* Criteria for same and similar course

(1) Designated as a similar subject

(2) Same academic course number

(3) Same subject title

 

Cautions for Course Registration

Registration must be done by the students themselves.

If you are planning to return to the school, you must apply for your courses during the designated period as well. The registration will be officially approved after finishing the application process for returning to the school.

Maximum credit per semester(excluding Research Guidance) is 13. With the advisor designated courses, the maximum credit is 16.

Class schedule and location may change depending on the circumstances

For questions regarding class registration : Contact your academic affairs team at your department

For questions regarding the system : Contact the Office of Information and Communication (02-3290-4176)

 

Domestic Academic Exchange Program

Domestic Academic Exchange Program Application : Refer to Portal and Graduate School Website “국내학점교류 공지사항

Applicants : Graduate Students (If you are a new student, you can apply after receiving your student number)

Universities that you can transfer credits from : Total of 16 universities (Refer to the notice)

Please check the timetable on the affiliated university website

(The guide to apply for Domestic Academic Exchange Program will be posted on portal and the Graduate School Website)

Refer to the General Graduate School Rules for Operation Chapter 9 Part 1.

 

Korea Univeisity Credit Exchange

Colleges that you can transfer credits from : Korea University Professional Graduate Schools (excluding Specialized Graduate School)

Maximum of credits that you can apply : 6 credits per semester

*However, there might be a slight difference in regulations based on the college, so you must check with the academic affairs team at your department

How to Register

Before applying for the course, you must complete a “Request form of exchange program in the university” and submit the form to your academic department

After submitting your form, you can apply for the course online.

Credit Acknowledgement : If the above procedure is followed, the credit will be acknowledged as a major course

Credit cannot exceed a half of minimum credit required for completion. (However, the total amount of acknowledged credit including any case of credit acknowledgement listed on ‘Constitution of the Graduate’ cannot exceed a half of minimum credit required for completion)

 

Korea Language Program for Overseas Students

Applicants : New and current overseas graduate students

How to apply : students themselves must apply during the registration of add/drop period, and the credit will not count towards major credits. If the class is divided, students are required to change their class numbers during the add/drop period

(For Inquiries : Contact Institute for General Education 02-3290-1086, 1597)

kugie@korea.ac.kr

Credits(hours) : 3 Credits (6 hours)

This Korean Language program will not be considered as a way to be exempt from Korean Language Examination

This Korean Language will not be counted toward credits required for graduation

Sejong Campus Courses : for inquiries, contact : 044-860-1901 )

 

KUPID : http://portal.korea.ac.kr - Single ID Application

Announcements from the Graduate School : http://graduate.korea.ac.kr