2020학년도 제 2학기 일반대학원 학적변동 안내

 

□ 학적변동 기간 : 2020년 8월 3() ~ 8월 25(오후 4시까지

 

□ 학적변동신청은 반드시 해당기간에 신청해야함(기간 엄수) *해당신청 기간 이외 신청 불가

 

□ 자세한 내용은 아래 학적변동 사항을 반드시 확인하기 바람

 

※ 학적변동 신청기간은 항목별로 마감일이 다를 수 있음

방법

학적변동

학적변동기간

내용

 

 

 

휴학 및 복학

8월 3() ~ 25(오후 4시까지

     - 포털시스템(KUPID) → 학적/졸업 → 학적사항 ·복학 신청(대학원)

    - 임신·출산휴학육아휴학군입대 휴학창업휴학은 증빙서류 필수

     - 신입생은 첫학기 휴학 불가(임신·출산휴학육아휴학군입대 휴학창업휴학은 가능)

지도교수

변경

     - 포털시스템(KUPID) → 학적/졸업 → 학적사항 → 지도교수 변경신청

    *지도교수 변경은 학적변동 기간에 신청

석ㆍ박사통합과정 중도포기자 처리

     - 포털시스템(KUPID) → 학적/졸업 → 학적사항 → 석박사통합과정 중도포기 신청

    - 수료이후 석·박사통합과정 중도포기 불가

신입생 지도교수 신청

9월 1() ~ 7(오후 4시까지

     - 포털시스템(KUPID) → 학적/졸업 → 학적사항 → 지도교수 신청

     - 지도교수 미신청시 연구지도’ 이수 불가

석ㆍ박사통합과정 수업연한 단축(조기수료)

9월 1() ~ 18(오후 4시까지

    - 포털시스템(KUPID) → 학적/졸업 → 학적사항 → 수업년한 단축신청

   - 등록을 해야 학기가 반영되어 단축신청 가능함

  -  2학기 단축(6학기 초 신청), 1학기 단축(7학기 초 신청신청기간에 신청

     * 해당 신청기간 이외 신청 불가함

 

자퇴 및 재입학

재입학 신청기간 :

8월 3(~ 14(오후4시까지

     - 자퇴원서(양식), 재입학원서(양식)에 지도교수 및 학과주임의 날인을 받은 후 대학행정실(학과)로 방문 제출(인터넷신청 불가)

전공변경

8월 3() ~ 25(오후 4시까지

    - 전공변경허가원(양식작성 후 대학행정실(학과)로 방문 제출

    - 수료이후 전공변경 불가

석ㆍ박사통합과정

 [수료생]의 

석사학위 취득 신청

8월 3(~ 21(오후4시까지

     - 석사학위취득신청원 작성 후 대학행정실(학과)로 방문 제출

    - 합격자는 개별통보 예정

 

□ 2020학년도 2학기 휴/복학신청관련 변경사항 안내

구분

변경 전

변경 후

/

휴 ·복학

신청 일자

학적변동기간에 신청

2월 1~2월 25일 / 8월 1~8월 25

-변경 없음

 

휴 ·복학

반영 시기

- KUPID 신청 → 승인 → 바로 학적반영

- KUPID 신청 → 승인 

  3월 1, 9월 1일자에 학적변동 반영

대처 방안

 

학적변동기간(2, 8)에 /복학예정 확인서’ 발급

외국인

·복학신청 방법

오프라인 제출

(/복학신청서 소속학과행정실에 제출)

온라인 신청

외국인학생 복학신청시 여권사본’ 첨부

 


 

1. 휴학 및 복학

 

* 신입생의 경우 첫 학기 휴학은 불가(출산휴학육아휴학군입대휴학창업휴학은 가능)

 

  가신청기간 : 8월 3() ~ 25() 16:00 (학적변동기간과 동일)

     *학적변동기간에 인터넷으로 휴.복학 신청자의 학적변동 반영시기는 2020년 9월 1일자로 변동됨

 

  나방법 : KUPID(http://portal.korea.ac.kr) → 학적/졸업 → 학적사항 ·복학 신청(대학원


  다휴학 종류

휴학 종류

신청가능

학기단위

재학연한

포함여부

휴학기간

포함여부

증빙서류

비고

군입대휴학

6학기

×

×

입영통지서

혹은

복무확인서

-증빙서류 없이 신청 불가

임신·출산

휴학

1학기~

2학기

×

×

임신진단서

(45일 이내

발급분)

-증빙서류 없이 신청 불가

-남학생 신청 불가

-최장 1

육아휴학

1학기~

2학기

×

×

가족관계증명서 혹은

주민등록등본

-증빙서류 없이 신청 불가

-8세이하 자녀에 해당

-최장 1

창업휴학

1학기

×

×

사업자등록증

(법인기업의 경우 법인등기부등본 필수 제출),

창업 휴학 심의신청서[별첨1],

사업계획서[별첨2]

-증빙서류 없이 신청 불가

-최장 2(한 번에 2년 신청 불가,

학기마다 승인 받아야 함.

-인터넷 신청불가(학과행정실로 서류제출)

-신청자격제출서류, [별첨]서식

:  KUPID → 규정/학칙 → 「창업휴학운영지침」 참조

고시합격자

연수휴학

1학기

×

고시합격 및

연수교육

증빙서류

-증빙서류 없이 신청불가

-연수원 교육기간 만큼 휴학 가능

-인터넷 신청불가(학과행정실로 서류제출)

일반휴학

1학기~

2학기

없음

 

 

증빙서류 주민등록번호 뒷자리 삭제 또는 마스킹 처리


   1) 군입대휴학

     - 군입대휴학 학기는 학위논문 제출연한에서 제외되며입영취소나 연기 등으로 군입대사유가

       소멸될 경우에는 7일 이내에 신고하여 군입대휴학을 철회하여야 함

     - 구비서류: (입대일 기재된)입영통지서사본 or 복무확인서 or 병적증명서 중 1

                    (병무청 발송 E-mail 포함)

 

   2) 임신·출산휴학

     - ‘임신진단서(45일 이내 발급분)’를 첨부하여 신청함

     - 1명 출산 때마다 최대 1년까지 휴학이 가능하며휴학기간은 학위논문 제출연한에서 제외됨

 

   3) 육아휴학

     - ‘가족관계증명서나 주민등록등본을 첨부하여 신청함

     - 만 8세 이하 자녀 1명당 최대 1년까지 휴학이 가능하며휴학기간은 학위논문 제출연한에서 제외됨

 

 

   4) 창업휴학

     - 구비서류사업자등록증창업 휴학 심의신청서[별첨1], 사업계획서[별첨2]

      *별첨 서식 : KUPID → (좌측)빠른서비스 → 규정/학칙 → 「창업휴학운영지침」 참조

     - 창업휴학운영지침」 4(창업 휴학 신청자격)의 신청자격을 갖춘 자는 제7(창업 휴학 제출서류

      제출서류 구비

     *필수 제출서류 휴학신청서창업 휴학 심의신청서사업자등록증사업계획서(7조 1~4)

 

   5) 일반휴학

     - 석사2박사(석ㆍ박사통합) 3년까지 가능하며, 6개월 또는 1년 단위로 연속하여 연장 가능

     - 기 신청기간 종료 후 기간을 연장하고자 할 경우 다시 휴학 신청하여야 함

     - 학위청구논문심사를 받고자하는 학기에는 반드시 복학 신청하여야 함

     - 수료생 학위청구논문 제출연한에서 제외되는 임신.출산’, ‘육아’, ‘군입대’ 및 창업의 사유로 휴학하는

               경우를 제외하고는 미등록해도 제적이 되지 않기 때문에 휴학이 의미 없으므로 

               (일반)휴학신청 하지 않아도 됨

 

 

  라복학 종류

복학 종류

증빙서류

비고

군제대복학

(제대일이 기재된)

전역증 사본

혹은

병적증명서 1

제대일로부터 1년 안에 복학하여야 함

(예시) 2020년 4월 30일 전역자는 2020년 8월과 2021년 2월 두번의 복학기회가 있음. 2021년 8월 복학하려 할 경우 전역일로부터 1년이 초과되어 휴학경과 제적됨.

, 2021년 2월까지 복학할 수 없을 경우 필히 2021년 2월에는 일반휴학(전역증 사본이 필요함)원을 제출하여야 함

 

군필자 복학생은 예비군 전입신고를 KUPID(http://portal.korea.ac.kr) / 정보생활 예비군 전입신고」 에서 필히 신청

 

증빙서류 주민등록번호 뒷자리 삭제 또는 마스킹 처리

일반복학

없음

내국인

여권’ 사본 1

외국인 학생 복학 신청시 증빙서류 없이 신청 불가

 

 

  마/복학예정 확인서 발급

     - 발급 기간 8월 3() ~ 8월 25() 16:00까지

    - 학적변동기간에 인터넷 휴/복학 신청한 학생은 지도교수가 휴/복학 승인 처리 후 학적변동기간

      중에 KUPID → [제증명]에서 /복학예정 확인서‘ 발급 가능(예정)

    - 학기개시일(3월 1, 9월 1이후 학적변동 최종 승인처리가 되면 /복학증명서‘ 출력 가능

 


2. 자퇴 및 재입학 신청

 

  가자퇴

     - 자퇴원서에 지도교수 및 학과주임의 날인을 받은 후 대학행정실(학과)로 방문 제출(인터넷신청 불가)

     *자퇴일자퇴원서 소속학과행정실 제출일

    - 등록금 환불

       ① 납부 후 9월 14() 16시까지 자퇴원 제출시 신/편입생은 입학금 제외한 수업료 전액재학생은 수업료 전액 환불

     ② 9월 15()부터는 등록금 반환 기준에 따라 환불

    - 9월 29() 16시까지 소속학과행정실 방문 제출 수업료 5/6 반환

 


  나재입학

    - 신청기간 8월 3() ~ 14() 16:00 *해당 신청기간 외 재입학 신청 불가

    - 재입학원서 소속학과행정실 제출(인터넷신청 불가)

    - 자퇴미등록휴학기간 경과 등의 사유로 제적된 자를 대상으로 당해연도 입학정원의 범위 내에서

      1에 한하여 허가 함

    - 재입학자의 재학연한은 최초 입학일로부터 학위청구논문제출연한(석사:6박사:10통합:12)으로 함

    - 재학연한 내 수료가 가능할 시에만 재입학 가능함

    - 휴학기간은 재입학 전 휴학기간을 합산함

    - 재입학 허가받은 학생은 정규등록기간에 등록금을 납부해야함

 

 

3. 재학생 지도교수 변경

 

   가. 신청기간 8월 3() ~ 25() 16:00 (학적변동기간과 동일)

   나. KUPID(http://portal.korea.ac.kr) → 학적/졸업 → 학적사항 → 지도교수 변경신청

   다.  지도교수 변경은 학적변동기간에 신청해야함(학적변동기간 외 신청 불가)

   라. ..산협동과정생 중 공동지도교수가 변경된 경우학적변동기간에 공동지도교수 변경신청을 해야함

 

 

4. 전공 변경

 

  가. 신청기간 8월 3() ~ 25() 16:00 (학적변동기간과 동일)

  나. 전공변경허가원(양식)을 작성하여 대학행정실(학과)로 제출

  다. 수료이후 전공변경 불가

  라. 학적변동기간에 전공변경 신청해야함(학적변동기간 외 신청 불가)

 

 

5. 신입생 지도교수 신청

 

  가. 신청기간9월 1()~7() 16:00

  나. KUPID( http://portal.korea.ac.kr ) → 학적/졸업 → 학적사항 → 지도교수 신청

  다. 지도교수 미신청시 연구지도’ 이수 불가

     * 지도교수 미신청으로 인한 연구지도’ 미이수시 정규학기내에 수료 할 수 없음

 


6. .박사통합과정 중도포기

  가신청기간 : 8월 3() ~ 25() 16:00 (학적변동기간과 동일)

  나방법 : KUPID(http://portal.korea.ac.kr) → 학적/졸업 → 학적사항 → 석박사통합과정 중도포기 신청 

  다·박사통합과정에 있는 학생이 통합과정의 수학을 포기하고 석사로 변경을 원하는 경우 신청 함

    1) 이 경우는 과정만 석사과정으로 변경되는 것이며 석사수료요건이 되더라도 통합과정을

       포기함과 동시에 석사로 수료하는 것은 아님

    2) 신청한 학기 말에 성적확정 후 석사수료요건을 충족했을 경우 수료대상자로 포함하여 선발 함

   (예시) 2020년 2학기 학적변동기간(2020.8.3~8.25)에 석박사통합과정 중도포기원 제출한 학생은 2021년 2월 25일 수료임

  라수료이후 석·박사통합과정 중도포기 불가

 


7. .박사통합과정 수업연한 단축신청(조기수료)

  가. 신청기간 : 9월 1() ~ 18(금) 16:00

     ※ 등록(등록금납부)을 해야 학기가 반영되어 단축신청이 가능함

     ※ 반드시 기간 엄수하여 해당기간에 신청해야함(해당신청 기간 이외 신청 불가)

  나방법 KUPID(http://portal.korea.ac.kr) → 학적/졸업 → 학적사항 → 수업년한 단축신청

  다학기 단축범위는 2학기(1또는 1학기로 함

    - 2학기 단축 6학기 초 학적변동 기간에 신청

    - 1학기 단축 7학기 초 학적변동 기간에 신청

    ※ , 6학기 또는 7학기(해당학기 성적확정 후 수료사정 시점)의 전체 평균평점이 4.0이상만

       조기수료 및 졸업이 가능

  라수업연한 단축신청(조기수료)자 중 조기수료 조건 미충족 등으로 수료하지 못하면

      수업연한 단축신청(조기수료) ‘취소’ 처리됨

       (예시) 2020년 2학기에 수업연한 2학기 단축(6학기 초신청자 중 조기수료 조건 

          미충족으로 2021년 2월 25일에 수료하지 못하면 수업연한 단축신청 취소’ 처리됨

        해당 학생은 2021년 1학기에 7학기 정규등록을 해야하며 한학기 단축(7학기 초 신청신청할

          경우 승인시 수업연한 한학기 단축됨

          2021년 1학기에 한학기 단축(7학기 초 신청미신청할 경우  2021년 2학기에 8학기 정규등록해야함



8. .박사통합과정 수료생의 석사학위 취득 신청

  가신청기간  8월 3(~ 21() 16:00 *해당 신청 기간 외 신청불가

  나방법 석사학위취득신청원 작성 후 대학행정실(학과)로 방문 제출(인터넷 신청 불가)

  다대상

    - ·박사통합과정 수료자 중 대학원학칙 일반대학원 시행세칙에서 규정하는 석사학위 수료요건을 충족한 자

    - ·박사통합과정 재학연한(12)이 경과하지 않은 수료생

  라석사학위논문제출

    - 개별통보 받은 합격자

     - 일반대학원 시행세칙 및 학과내규로 정하는 석사학위 취득요건(외국어시험종합시험 등)을 충족한 수료생

    - ·박사통합과정 수료 후 석사학위취득자는 추후 해당 통합과정 박사학위 취득이 불가함

학위과정

·박사통합과정

취득학위

석사

제증명 발급

석사 학위 ·박사통합과정 수료

 

 

9. 등록금 납부(KUPID 학사일정 재무부 공고 참조)

  가정규 등록 기간 8월 21() 09:00 ~ 8월 28() 16:00

    - KUPID(http://portal.korea.ac.kr) → 등록/장학 → 등록금고지서 고지서 출력하여 지정 은행에 납부

  나최종 등록 기간 9월 10() ~ 9월 14() 16:00

 

   ※ 등록기간 엄수(등록기간 외 등록 불가함)

 

 

10. 복학예정자 수강신청

 

  가기간 8월 19() 10:00 ~ 21() 17:00

 

  나방법 http://sugang.korea.ac.kr/graduate/ 로그인 후 신청

    - 2020학년도 제2학기 복학예정자는 학적상태나 등록여부에 관계없이 재학생 수강신청 기간에

        수강신청 가능함 (, 2020년 8월 25일까지 복학절차를 완료하지 않을 경우 수강신청 내용이 자동 삭제됨)

 


 

   ※ 자세한 내용은 학적변동 붙임 파일(국문영문)을 참조하시기 바랍니다.

 

 

붙임 : 1. 2020학년도 제2학기 일반대학원 학적변동 안내(국문) 1.

        2. Fall 2020 Guidelines for Changes to the Graduate Student Record(ENGLISH) 1.

        3. 대학원 각종양식(변경20200801) 각 1.

 




2020.08

대학원행정실 


------------------------------------------------------------------------------------------------------


 Fall 2020 Guidelines for Changes to the Graduate Student Record

 

Online application available for the following: advisor selection/change, withdrawal from the integrated master’s-doctorate program, and reduction in coursework hours in the integrated master’s-doctorate program

 

* Period of Changes to the Graduate Student Record:  August 3 to August 25, 2020 (4:00 p.m.)

 


1. Applying for Leave of Absence & Re-enrollment(Return)

  * Period:  August 3 to August 25, 2020 (4:00 p.m.)

  *  New students are not permitted to take a leave of absence in the first semester. (However, maternity leave, parental leave, military leave, and business start-up leave are permitted.) 

  - Procedure: Register online on the Potal(KUPID)

    * KUPID(http://portal.korea.ac.kr) Academic Records & Graduation University Registration Application for Leave of Absence/Return

    (KUPID(http://portal.korea.ac.kr) 학적/졸업 학적사항 ·복학 신청(대학원))

  - Submission of applying for Leave of Return : A copy fo the passport must be attached

  - Types of Leave of Absence &Details

Type of Leave

Number of Semesters Permitted

Included in the Enrollment Period

Included in the Leave of Absence Period

Required Documents

Notes

Military Leave

6

semesters

×

×

Notice of enlistment

or confirmation of military service

- Submit required documents.

Maternity Leave

1-2 semesters

×

×

Medical confirmation of pregnancy

(issued within the last 45 days)

- Submit required documents.

- Not applicable to male students

- Up to one year

Parental Leave

1-2 semesters

×

×

Certificate of family relationship

or

resident registration records

- Submit required documents.

- Applicable to those with children

under the age of 8

- Up to one year

General Leave

1-2 semesters

None

 

 

 

A. Military Leave

    - Military leave is excluded from the thesis submission period. In the case that military enlistment is canceled or postponed, students must report the change within 7 days to cancel military leave.

    - Required Documents: a copy of the enlistment notice (with the enlistment date), confirmation of military service, or certificate of military service (including an e-mail sent from the Military Manpower Administration)

 

 

B. Re-enrollment After Completing Military Service

    - Students must return to school within a year from the date of military discharge (refer to the example below)
    ★Example: A student who has completed military service on April 30, 2020 may return to school either in August 2020 or February 2021. If he attempts to return to school in August 2021, he cannot re-enroll because more than one year has passed since the date of discharge.    

However, in the case that returning to school by February 2021 is not possible, an application form requesting general leave of absence (with a copy of the certificate of military discharge) must be submitted by February 2021.

   - Required Documents: a copy of the certificate of military discharge or certificate of military service (with the date of discharge)

 

C.  Maternity Leave

    - In order to apply for maternity leave, students should submit a medical certificate confirming pregnancy (issued within the last 45 days).

    - Students may take a leave of absence for up to one year for each childbirth, and the term of leave of absence is excluded from the thesis submission period.

 

D. Parental Leave

     - In order to apply for parental leave, students should submit a copy of the family relationship certificate or resident registration record.

     - Students may take a leave of absence for up to one year for each child under the age of 8, and the leave of absence is excluded from the thesis submission period.

 

E. General Leave

      - Students may take a leave of absence for six months or one year at a time and the term may be extended continuously. Master’s and doctoral (including master’s-doctorate integrated) students may take a leave of absence for up to two years and three years, respectively.

     - For students who want to extend the term of leave of absence after the application deadline, they must re-apply.

     - Students must apply to re-enroll for the semester when the thesis examination takes place.

     - Those who have completed coursework do not need to take a leave of absence except for maternity, parental, military, and business start-up leaves, the term of which is excluded from the thesis submission period.

 

2. Withdrawal & Readmission

  A. Withdrawal

    - Period:  August 3 to August 25, 2020 (4:00 p.m.)

    - Submit the application forms for withdrawal with the signatures of both the advisor and department chair to the department office in person (online application not available). 

     - Those who were expelled due to withdrawal, unpaid tuition, and an excessive leave of absence period may be readmitted once depending on the admission quota for that year. 

 

B. Readmission

    - Period:  August 3 to August 14, 2020 (4:00 p.m.)

    - Submit the application forms for readmission with the signatures of both the advisor and department chair to the department office in person (online application not available). 

    - Readmitted students may maintain their enrollment status from the date of enrollment up to the thesis submission deadline

   (master’s: 6 years; doctorate: 10 years; master’s-doctorate integrated: 12 years). 

     - Readmission is allowed only if students are able to complete their program while maintaining their enrollment status.

     - The leave of absence term taken prior to readmission is included in the total leave of absence period.

 

3. Change of Advisor

    - Period:  August 3 to August 25, 2020 (4:00 p.m.)

    - Visit http://portal.korea.ac.krStudent Records/Graduation Student Record Details Change of Advisor

 

4. Change of Major

   - Period:  August 3 to August 25, 2020 (4:00 p.m.)

   - Submit an application form for change of major to the department office.

   - Change of major is not available after program completion.

 

5. Advisor Selection for New Students

   - Period: September  1 to September 7, 2020 (4:00 p.m.)

   - Visit http://portal.korea.ac.krStudent Records/Graduation Student Record Details Select Advisor

 

6. Withdrawal from the Integrated Master’s-Doctorate Program & Reduction of Coursework Period (Early Completion)

 A. Withdrawal from the integrated master’s-doctorate program

   1) Period: August 3 to August 25, 2020 (4:00 p.m.)

                 (Same as the period for changing student records)

 

   2) Procedure: Visit http://portal.korea.ac.krStudent Records/Graduation Student Record Details Master’s-Doctorate Integrated Program

    3) Withdrawal Application: Students in the integrated master’s-doctorate program who wish to withdraw from the integrated program and enter a master’s program instead should apply for withdrawal.

     - However, in this case, only the program itself is changed to a master’s program, thus a master’s degree cannot be obtained directly after withdrawing from the integrated program even if completion requirements for the master’s degree are met.

     - Candidates for program completion are decided at the end of the semester of application after grades have been finalized.

     ★Example: A student who withdraws from the integrated master’s-doctorate program on August 3, 2020 does not complete the master’s program on August 25, 2020. Should the student apply for withdrawal in the Second semester of 2020 and meet completion requirements for the master’s program, he/she shall complete the program in the Second semester of 2020 (February 25, 2021).

   4) Withdrawal from the integrated master’s-doctorate program is not available after program completion.

 

 B. Applying for Reduction of Coursework Period (Early Completion)

    1) Period: September 1 to September 18, 2020 (4:00 p.m.)

       (To accurately reflect the current semester, registration is necessary before applying for early completion)

 

     2) Procedure: Visit http://portal.korea.ac.krStudent Records/Graduation Student Record Details Reduction of Coursework Period Application

 

    3) Semesters: Reduction is limited to either two semesters (one year) or one semester.

       - Reduction by two semesters: Apply during the student record changing period at the beginning of the 6th semester

      - Reduction by one semester: Apply during the student record changing period at the beginning of the 7th semester

        However, early completion and graduation is only available to students who have attained an average GPA of 4.0 or higher by their 6th or 7th semester  (after the grade finalization and program completion evaluation period).

 

7. Payment of Tuition (Refer to the Treasury Bulletin)

   A. Formal Registration Period: August 21 at 9:00 a.m. to August 28 at 4:00 p.m., 2020 

   B. Visit http://portal.korea.ac.kr Registration/Scholarships Tuition Bill Print Bill] Pay at the designated bank)

     C. Final Registration Period:  September 10 at to September 14

 

8. Course Registration when Re-enrolling
   A. Period:  August 19 at 10:00 a.m. to August 21 at 17:00 p.m, 2020

   B. Procedure: Visit http://sugang.korea.ac.kr/graduate/ to register 

        - Students re-enrolling for the Second semester of 2020 may register for courses during the course registration period for regular students regardless of their record or registration status (however, if the re-enrollment process is not completed by August 25, 2020, course registration data will automatically be deleted).

 

 

 

August 2020

 

the Graduate School